05-08-2022 BALK – Energiebedrijven maken zich zorgen over de te verwachten betalingsproblemen als klanten hun jaarafrekening krijgen. Veel mensen betalen maandelijks een te laag bedrag voor hun energiekosten, waardoor ze aan het eind van het jaar een fors bedrag moeten bijbetalen.
Uit onderzoek bij een grote energieleverancier blijkt 1 op de 10 klanten €200 euro,- per maand te weinig betaald. Het bedrijf zei al begin juli dat klanten in het nauw komen door de prijsverhogingen. Bij een ander energiebedrijf moet 1 op de 10 klanten op dit moment een bedrag ter hoogte van drie termijnbedragen bijbetalen bij de jaarafrekening. Dat bedrag wisselt en heeft te maken met het verbruik.
Volgens energiebedrijven stellen sommige mensen hun termijnbedrag lager in dan nodig omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen. Maar er zijn ook mensen die hun verbruik te laag inschatten. Via een app zien mensen hoeveel ze verbruiken in de zomer, en omdat dat lager is dan het termijnbedrag stellen ze dat naar beneden bij.
Maar dat is niet realistisch, zegt een woordvoerder. “Het overgrote deel van wat je aan energie verbruikt, gebeurt in de wintermaanden. Die drie, vier maanden bepalen voor een groot deel jouw jaarbedrag.”
De kosten voor een energiecontract zijn het afgelopen jaar enorm opgelopen. Uit cijfers blijkt dat een nieuw energiecontract nu gemiddeld 6500 euro per jaar kost. Dat is ruim 4000 euro meer dan een jaar geleden. De tarieven voor mensen bij wie bijvoorbeeld het jaarcontract is afgelopen, of voor mensen die al in een variabel contract zaten kunnen lager uitvallen.
Die 6500 euro geldt met name voor mensen die een nieuw contract moeten afsluiten, zegt het bedrijf, omdat ze bijvoorbeeld verhuizen van een huurhuis waar de energiekosten waren inbegrepen naar een huurhuis waar dat niet het geval is.
Waar de prijs nog naartoe gaat is niet te zeggen. “We hebben dit nog nooit meegemaakt, aan een voorspelling ga ik me niet wagen”, geeft een woordvoerder aan.