‘Aardbeien moeten extra onder de aandacht bij jongvolwassenen’

09-01-2025 BALK – “Het is hard nodig om aardbeien meer onder de aandacht te brengen van jongvolwassenen. Van alle kopersgroepen in Nederland kopen zij namelijk veruit de minste aardbeien. Terwijl aardbeien juist perfect passen binnen de levensstijl van deze generatie.” Dat zei Wilco van den Berg, manager Data & digitalisering bij GroentenFruit Huis, op woensdag 8 januari tijdens de Aardbeiendag 2025 in Den Bosch. 

Het aantal aardbeienkopers in Nederland jonger dan 30 jaar daalt al een paar jaar op rij. Na een jaarlijkse daling stabiliseerde het aantal jonge kopers van aardbeien in 2024. Vorige jaar kocht 74% in deze leeftijdsgroep aardbeien, maar in 2021 was dat nog 77%, zo blijkt uit cijfers van marketingbureau GfK.

Op dit moment behoort bijna 40% van de volwassen bevolking tot Generatie Z of de Millennials en in 2030 zal dat percentage zijn gegroeid tot meer dan 50%. De gejaagde levensstijl van deze generatie draait volgens Van den Berg om gemak en genieten. Daar past een product als aardbei bij. Aardbeien moeten daarom volgens hem meer en beter gepromoot worden onder jonge consumenten.

GroentenFruit Huis heeft een Europese subsidie toegezegd gekregen van 840.000 euro voor collectieve promotie van zachtfruit. Samen met een collectieve inleg vanuit de sector van 360.000 euro komt dat uit op een totaalbudget van 1,2 miljoen. De campagne kent een looptijd van drie jaar.

De promotiecampagne Zachtfruit start nog voor de zomer en zal in supermarkten, op social media, in tijdschriften, tijdens beurzen en via buitenreclame te zien zijn. Het doel is om  bij jongvolwassenen in Nederland, België en Duitsland het consumptievolume met 9% te laten groeien.