Verschuivingen in bestedingen voor groenten bij Nederlandse consumenten

15-02-2025 BALK – Nederlandse consumenten kochten in 2024 meer tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten dan in 2023.De aankoop van wortelen, sperziebonen, witlof, spruiten, asperges en zakjes gesneden sla waren juist lager. De totale consumentenaankopen van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%, blijkt uit onderzoek.

De totale hoeveelheid aangekochte tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral uit snoeptomaten waarvan de aankoop met circa 20% toenam vergeleken met 2023.

Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een reden om meer snoeptomaten aan te kopen. De gemiddelde prijs was 9% lager dan in 2023. Daarnaast kocht Nederlanders ook meer pruimtomaten.

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Nederlandse huishoudens kochten 7% meer bloemkool dan in 2023, maar hiermee bleven de aankopen nog circa 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde met een paar procent.

De verkopen van witlof, spruiten en asperges waren lager, mede omdat de productie lager was, waardoor de prijzen hoger waren dan in 2023. Zo kostte een kilo witlof in 2024 circa 20% meer dan een jaar eerder. Spruiten en asperges waren gemiddeld ongeveer 10% duurder. Het percentage huishoudens dat deze groenten kocht daalde flink.

In de afgelopen drie jaar zijn de consumentenaankopen van komkommer stabiel gebleven. In 2024 lag de prijs op een vergelijkbaar niveau als in 2023. Ook de aankopen van champignons waren qua volume redelijk stabiel. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons was iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika’s viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gold ook voor uien.

Het belang van de prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden bij de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Vorig jaar kocht 47% van de huishoudens in Nederland verspakketten.