25-02-2023 BALK – De opmars van de e-bike in Nederland lijkt niet te stuiten: onder de 855.000 fietsen die in 2022 nieuw verkocht werden, bevonden zich 486.000 e-bikes (57 procent). Van de totale omzet aan nieuw verkochte fietsen (1,5 miljard euro) was zelfs 80 procent toe te schrijven aan e-bikes. Het aandeel van e-bikes, zowel in aantallen als in omzet, stijgt nu al 10 jaar achter elkaar. Deze cijfers, afkomstig uit het jaarlijkse onderzoek van GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG, zijn vandaag bekend gemaakt tijdens de ‘E-bike Xperience’ in de Jaarbeurs Utrecht. Daar werden in een feestelijke setting ook de Fietsawards 2023 uitgereikt aan de winnaars van deze fietsverkiezing.
Met de verzamelnaam ‘e-bikes’ worden onder meer elektrisch ondersteunde hybride fietsen, stadsfietsen, bakfietsen, MTB/ATB’s, racefietsen en ook speed pedelecs aangeduid. In 2021 daalde de afzet in deze categorie nog met 12,5 procent tot 478.000 stuks, als gevolg van leveringsproblemen door de coronacrisis. In het afgelopen jaar kwamen de leveringen echter weer op gang en werden er juist 8.000 e-bikes meer verkocht (486.000 stuks, een stijging van 2 procent). De speed pedelec bleek populair: er werden er 4.370 verkocht, een stijging van 9 procent.
Omzetgroei in 2022
De totale omzet van alle nieuw verkochte fietsen (inclusief e-bikes) in 2022 groeide met 0,9 procent naar € 1.515.719.000,-. Daarentegen daalde het aantal nieuw verkochte fietsen met bijna 7 procent, naar 855.000 stuks. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg ten opzichte van 2021 met 8,9 procent naar € 1.772,-. Een verklaring daarvoor is de beperkte beschikbaarheid en stijgende prijzen van onderdelen maar ook het grotere aandeel van de e-bikes in de verkopen.
E-Bikes voor fietsforenzen
“E-bikes zijn voor steeds meer forenzen een uitstekend alternatief voor de auto”, zegt Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging. “Dat verklaart voor een deel de stijgende populariteit van de e-bikes. Daarmee ga je immers groen, gezond en lachend voorbij de file. Wat ons betreft is dit een hele goede ontwikkeling.”
“De cijfers spreken voor zich: 2022 was een goed jaar voor fietsend Nederland”, aldus Maarten Akkers, voorzitter BOVAG Fietsbedrijven. “Nederland is van oudsher een echt fietsland en de e-bike vergroot de gemiddelde afstand die mensen op een fiets afleggen. Op die manier groeit dit essentiële vervoermiddel mee met zijn tijd en zorgt het ervoor dat Nederland in beweging blijft.”