13-06-2023 BALK – Minister Adema van LNV wil de bestaande beleidsregel die diertransport boven de 35 graden Celsius verbiedt, aanpassen. Dat kost meer tijd dan voorzien. Adema heeft de sector begin dit jaar gevraagd een impactanalyse te maken en die zal in september beschikbaar komen. De impact op de sector zal niet per definitie doorslaggevend zijn in het besluit dat Adema neemt, maar hij heeft de analyse wel nodig om de beleidsregel op juiste manier en voldoende onderbouwd aan te passen. Dat meldt de minister aan de Tweede Kamer.
De sector heeft gevraagd om de slachttijden te vervroegen op warme dagen, zodat eerder in de nacht tijdens de koelere momenten geslacht kan worden. Uit analyse van de NVWA blijkt echter dat eerder beginnen met slachten geen positief effect heeft op het dierenwelzijn, omdat dat zou betekenen dat dieren tijdens hete momenten op de dag al gevangen of geladen en vervoerd moeten worden.
In het najaar worden de voorstellen van de Europese Commissie voor de herziening van de dierenwelzijnsregelgeving, waaronder ook de herziening van de transportverordening, verwacht. De Tweede Kamer heeft aan Adema gevraagd om op Europees niveau te pleiten voor het overnemen van de adviezen van de Europese autoriteit voor voedselveiligheid EFSA ten aanzien van de maximumtemperatuur voor diertransport. Hij zal de Europese Commissie hiertoe zo snel mogelijk oproepen, op een daartoe geschikt moment.
De minister verwacht echter niet dat hier gehoor aan zal worden gegeven, vanwege de gigantische impact die dit zal hebben, met name voor de zuidelijke lidstaten. Zodra het beeld van de impact van het verlagen van de maximumtemperatuur voor diertransport en eventueel benodigd flankerend beleid gereed is, zal Adema de beleidsregel aanpassen. Wanneer de voorstellen van de Europese Commissie klaar zijn, acht hij dat relevant omdat hij wil voorkomen dat de nieuwe transportverordening al op korte termijn opnieuw gewijzigd moet worden.