Biologisch voedsel te weining belicht in reclamefolders

09-05-2022 BALK – Supermarkten doen weinig om biologische voeding te promoten in hun wekelijkse folders, blijkt uit onderzoek van een tv programma. De medewerkers bekeken het afgelopen half jaar de folders van Albert Heijn, Plus, Lidl en Aldi. Bij Albert Heijn, Plus, Lidl betrof 2% van de aanbiedingen een biologisch product. Bij Aldi lag dit aandeel rond de 1%. 

De Europese Commissie streeft naar een aandeel van 25% biologische landbouw in 2030. In Nederland ligt dat aandeel nu op 4% en dat percentage neemt maar heel langzaam toe. Het marktaandeel van biologische voeding is in Nederland ruim 3% en de omzet daarin groeide het afgelopen jaar met 0,5%. 

Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Plus heeft de ambitie om de omzet via het biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en heeft het biologische aanbod in het schap verdubbeld. In de aanbiedingen is van dat streven nog niet veel te zien. Plus heeft gemiddeld iets meer dan 2 biologische producten in de weekfolder staan.