22-10-2023 BALK – We leven in een snel veranderende wereld en dat merken we overal, ook in de klas. Hoe zorg je voor verbinding? Met jezelf, met anderen en de wereld? Hoe kunnen kunst en cultuur je hierbij helpen?
Tijdens het Cultuureducatiefestival gaan we dieper in op deze vragen en verkennen we de mogelijkheden. Filosoof en schrijver Stine Jensen trapt af om 15.00 uur met de lezing: ‘Faalmoed: Hoe blijf je zacht en open in woedende en woelige tijden?’ In deze lezing zet Stine de falende, kwetsbare en verlangende mens, die eeuwig tekortschiet, in het zonnetje. Ze neemt je mee langs een reis van inspirerende voorbeelden uit de politiek, wetenschap en cultuur. En ze staat stil bij de wereld die harder wordt – hoe spelen zachte waarden daarin een rol? Haar boodschap: blijf mild, want we zullen fouten blijven maken, een leven lang.
Daarna kun je diverse workshops volgen over o.a. empathie, burgerschap, waarom kunst zo behulpzaam is bij leren (Mark Mieras), film als bron voor gesprek, inclusie, duurzaamheid, talent of taal. Na het avondeten zorgt Circus Andersom voor een knallende afsluiting.
Het is aan ons
Tijdens het festival gaan we samen verkennen hoe we vanuit kunst en cultuur een bijdrage kunnen leveren aan de vraagstukken die nu spelen. We hebben het allemaal in ons om iets van waarde te maken en als we de krachten bundelen kunnen we het verschil maken. Het is aan ons!
Programma
14.15 uur inloop
15.00 uur lezing Stine Jensen
16.00 uur eerste ronde workshops
17.30 uur tweede ronde workshops
18.30 uur avondeten
19.00 uur afsluiting Circus Andersom
Workshops
Er zijn twee workshoprondes.
Bij binnenkomst kun je twee workshops kiezen die je wilt volgen.
Een duik in de hersenen
Cultuuronderwijs helpt kinderhersenen om de sleutelvaardigheden te ontwikkelen voor een samenleving die steeds sneller verandert. Voor een samenleving waarin wat routine is wordt geautomatiseerd, zodat het voor mensen steeds meer aankomt op flexibiliteit, improvisatievermogen en veerkracht. In zijn lezing neemt wetenschapsjournalist Mark Mieras met ons een duik in de hersenen. Hoe leer je het best? Hoe blijf je het best leren? En waarom is kunst zo behulpzaam?
Film als bron voor gesprek
Wat gebeurt er als jij en je leerlingen met alle zintuigen op scherp film bekijken? Dan geeft film jullie, als geen andere kunstdiscipline, zicht op andere mensen en denkbeelden, op andere tijden en culturen en op andere werelden en werelddelen. En wat gebeurt er als jullie daarna woorden geven aan alles wat jullie zagen, hoorden, voelden of dachten? Dan ontstaat er een betekenisvol gesprek, waarin de leerlingen niet alleen hun eigen ervaringen onder woorden brengen, maar zich ook verplaatsen in de ervaringen van een ander. Tijdens deze workshop verkennen je samen met Jolijn Peters van Filmhub Noord film als rijke bron en de kracht van een filmgesprek. Naderhand krijg je ‘kijk & vertel’, de tool waarmee je dagelijks en bij elke film een betekenisvol gesprek met je klas aan kunt gaan.
Kunst & cultuur over maatschappelijke vraagstukken, de Heilige Graal?
Kunst & cultuur wordt vaak gekoppeld aan maatschappelijke thema’s en vraagstukken. Het helpt de leerling het thema te doorvoelen of vanuit een ander perspectief te bekijken. In theorie een goed idee, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Jannie van der Veen (Tryater) gaat in gesprek met docenten, leerlingen, acteurs en makers over deze ervaringen: Jelle Gietema (Harmonie), Frederique de Vries (Ynsicht) en Eric de Groot (Montessori Vaklyceum).
Toekomstige generaties
Het slavernijverleden is een pijnlijk, belangrijk en lange tijd onderbelicht deel van onze geschiedenis. Het gaat gepaard met veel emoties, ook in de klas. Aan het vergroten van kennis en bewustwording valt nog een wereld te winnen. Een les hierover vergt voorwerk van jou als leerkracht of docent en begint met inzicht in jouw eigen perspectief op dit onderwerp.
In de workshop van Historisch Centrum Leeuwarden en Tumba leer je omgaan met verschillende perspectieven in de klas, die kunnen leiden tot weerstand. En we gaan actief aan de slag met passend taalgebruik.
Eigen taal(kunst)
Taal is een kunstvorm. Je zou kunnen zeggen: taal is de kunst van het kijken. Het vergroot de taalvaardigheid en het leesplezier. En lezen is, om met Adriaan van Dis te spreken, een oefening in verplaatsingskunde. Kate Schlingemann en Lotte Visser geven hun eigen betekenis aan het nieuwe vak verplaatsingskunde. In deze workshop onderzoek jullie samen welke taal bij jou past.
Talentgedreven kunstonderwijs heeft de bèta’s nodig!
Hoe kunnen we cultuureducatie relevant maken voor leerlingen met heel diverse talenten? Michiel Koelink onderzoekt in deze workshop wat er gebeurt als je het denken over talenten van Luk Dewulf combineert met de roep om meer aansluiting van technologie en bèta in het cultuuronderwijs. Hoe kun je meer recht doen aan verschillen tussen leerlingen en hoe kun je meer leerlingen interesseren en boeien met kunst? In de workshop richten we ons op het praktisch maken van bovenstaande vragen. Hoe zou dat onderwijs eruit kunnen zien? Wat voor opdrachten ontstaan er? Hoe zou het curriculum en het ontwerpen van je opdrachten eruitzien als je meer rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen?
Wat is aan ons?
Als het je lukt om de fantasie toe te laten ben je de spier van je verbeeldingskracht aan het trainen. Sonja Reus en Sifra van Amerongen nemen je mee in de wereld van de verbeelding, door op zoek te gaan naar wat jou aanspreekt en beweegt als educatiemaker. In het hier en nu, verleden of toekomst. Durf te experimenteren en leer hoe je dat in je eigen opdrachten kan toepassen.
Living lab burgerschap, de formule
Anne Graswinckel onderzocht met o.a. cultuurprofielscholen uit heel Nederland hoe een living lab over burgerschap eruit kan zien. Tijdens de workshop ontdek je wat voor jouw school de beste formule is. Hoe werk je aan kerndoelen en blijf je dicht bij je visie? Hoe zet je kunst en cultuur in en hoe maak je er samen met je leerlingen een bruisend geheel van?
Het water en de wereld
Tijdens deze workshop verken je met Nynke Venema het thema water, de wereld en duurzaamheid. Hoe kun je hier mee aan de slag? We verwerken onze ideeën met een beperkt aantal duurzame materialen in een stop motion.
‘Even aan mijn moeder vragen of dat in mijn leerecosysteem past’
Leerecosysteem is een woord dat je steeds vaker hoort, maar wat is het precies? In deze workshop nemen Froukje Geerts (Keunstwurk) en Fianne Konings (zelfstandig onderwijskundige) je mee in de verschillende dimensies van een leerecosysteem en hoe deze manier van kijken ons kan helpen om samen cultuureducatie duurzaam en betekenisvol te maken in Friesland.
Cultuureducatiefestival Friesland wordt dit jaar georganiseerd door Keunstwurk en Kunstkade op donderdag 2 november aan de Snekertrekweg 1 te Leeuwarden en wordt gehouden van 15.00 – 20.00 uur (inloop vanaf 14.15). Het educatiefestival is bedoeld voor leerkrachten, (kunstvak)docenten, ICC’er, onderwijsprofessionals en bestuurders. De entree is €15,- Het thema ‘Het is aan ons’ is geïnspireerd op het boek en het gedachtegoed van Merlijn Twaalfhoven. Aanmelden kan via deze link.