Drie verdachten van bankhelpdeskfraude aangehouden

01-02-2023 SINT NICOLAASGA – De politie heeft drie mannen aangehouden op verdenking van fraude en diefstal van geld en goederen. Zij hebben maandagmiddag 30 januari pinpassen en huissleutels ontvreemd bij een ouder stel in Sint Nicolaasga. Een oplettende buur maakte een foto van de auto van de verdachten, met daarop ook het kenteken. De drie verdachten (17 en 18 jaar uit Spijkenisse en 20 jaar Den Hoorn/ZH) zijn dezelfde dag rond 20.00 uur aangehouden in Nieuwerkerk aan de IJssel.

Maandag rond 15.00 uur werd een ouder stel slachtoffer van bankhelpdeskfraude. Iemand die zich voordeed als medewerker van een bank belde hen op. Ondanks enige aarzeling overtuigde de zogenaamde bankmedewerker de slachtoffers toch om telefonisch hun pincode af te staan. Vervolgens werden bij hun thuis twee pinpassen opgehaald. Ook bleek toen de verdachten waren vertrokken dat de huissleutels van de slachtoffers waren meegenomen. Een oplettende buur maakte een foto van het kenteken en de auto waarin de mannen zich verplaatsten. De auto en de verdachten kon daarna vrij snel getraceerd worden in de Randstad.

Onderzoek
De politie gaat verder met het onderzoek. Ook wordt natuurlijk onderzocht of de aangehouden mannen ook betrokken zijn bij mogelijk andere incidenten van bankhelpdeskfraude.

Wat is bankhelpdeskfraude?
Bij bankpashelpdeskfraude bellen fraudeurs mensen thuis op en doen zich voor als bankmedewerkers. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Vervolgens komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind. In andere gevallen wordt gevraagd om software te installeren op hun computer waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken op de computer en/of handelingen kunnen uitvoeren. Daarna volgt bijvoorbeeld de vraag om het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is dan uiteraard een rekening van de oplichter.

Waar op te letten? 
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; onthoud dat een bank nooit naar de pincode of het saldo van een bankrekening zal vragen, ook niet als controlevraag. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Ook zal een bank nooit vragen om antivirus of andere software te installeren. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Komt een leidinggevende aan de lijn of word u teruggebeld door een zogenaamde collega? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit want meestal werkt de beller niet alleen.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben?
Bent u zelf slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Het is niets om je voor te schamen. De oplichters worden steeds slimmer en ze overdonderen hun slachtoffers echt op een slimme en doortrapte manier. Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden. En kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen de verschillende meldingen.

Geef een reactie