Fors hoger nettoresultaat voor FrieslandCampina bij lagere omzet

24-07-2024 BALK – Zuivelconcern FrieslandCampina boekte in de eerste helft van 2024 een netto-omzet van 6,4 miljard euro. Dat betekent een daling met 6,7% in vergelijking tot de eerste zes maanden van vorig jaar. Deze omzetdaling was voornamelijk te wijten aan een lagere melkprijs en valuta-effecten. Voor valuta-effecten was de daling 2,9%. Het bedrijfsresultaat verbeterde van 47 miljoen naar 301 miljoen euro, dankzij verbeteringen in volumemix, minder dure voorraden, kleiner prijsverschil tussen basiszuivelprijzen en garantieprijs, en 152 miljoen aan kostenbesparingen. Het nettoresultaat steeg naar 183 miljoen euro vergeleken met 8 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. 

Vanaf begin dit jaar richt FrieslandCampina zich met 7 businessgroepen op specifieke productmarktcombinaties. In de eerste helft van het jaar verbeterde het bedrijfsresultaat aanzienlijk door verbeteringen in de volumemix, positieve ontwikkelingen van de consumentenmerken in Zuidoost-Azië en het Friso kindervoedingsmerk in China, het wegvallen van de impact van dure voorraden, en lagere kosten. In Maleisië en Indonesië werden grote, nieuwe productielocaties geopend om in de toekomstige marktvraag in de regio te kunnen voorzien.

De verhoogde investeringen in reclame en promotie werden deels gecompenseerd door kostenbesparingen. Hogere kosten als gevolg van cao-afspraken werden opgevangen door een vermindering van het personeelsbestand. Het aantal arbeidsplaatsen daalde in de loop van het eerste halfjaar met 1.146. Andere kostenbesparingen bestonden uit een efficiëntere manier van produceren, verbeteringen bij de inkoop van grondstoffen en verpakkingsmaterialen en minder verspilling in de keten.

FrieslandCampina verwacht ook in de tweede helft van 2024 te worden geconfronteerd met economische onzekerheden, zoals die zich in het eerste halfjaar hebben voorgedaan. De prijzen voor basiszuivelproducten blijven volatiel en de inflatie neemt naar verwachting toe. FrieslandCampina zal in het tweede halfjaar van 2024 zijn marketinginspanningen verder vergroten om marktposities te versterken. Optimalisatie van productieprocessen en melkverwerkingscapaciteit zal worden voortgezet onder de Expedition 2030-strategie. Gezien de huidige onzekerheden en marktomstandigheden geeft FrieslandCampina geen resultaatprognose af voor de tweede helft van het jaar.