18-02-2025 BALK – Zuivelconcern FrieslandCampina heeft het jaar 2024 afgesloten met een netto omzet van 12,9 miljard euro. Dat is 1,1% minder dan in 2023. Exclusief valuta-effecten steeg de omzet met 1,3%. Het bedrijfsresultaat, na aftrek van de contante nabetaling, steeg naar 527 miljoen euro, vergeleken met 75 miljoen euro in 2023. De onderneming sloot het jaar af met een nettoresultaat van 321 miljoen euro, waar over 2023 een verlies van 149 miljoen euro werd geleden.
Het jaar 2024 werd door FrieslandCampina afgesloten met een positieve operationele kasstroom van 900 miljoen euro, vergeleken met 831 miljoen in 2023. Per 31 december 2024 bedroeg de nettoschuld 270 miljoen euro, een afname van 365 miljoen euro ten opzichte van het einde van 2023.Kostenbesparing van 315 miljoen euro, waarvan 222 miljoen in de productieorganisatie, deels aangewend ter compensatie van inflatie. In 2024 is het aantal fte’s met bijna 1.400 afgenomen ten opzichte van 2023.
De stijging van het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina wordt toegeschreven aan een verbeterde volume-mix, de groei van consumentenmerken in Zuidoost-Azië en Friso-kindervoeding in China, het wegvallen van de kostenimpact van dure voorraden, hogere basiszuivelprijzen, gecombineerd met een positief verschil tussen deze basiszuivelprijzen en de garantieprijs voor gangbare boerderijmelk.
De businessgroepen Specialised Nutrition en Asia boekten sterke bedrijfsresultaten in 2024, gedreven door respectievelijk Friso-kindervoeding in China en consumentenproducten in Zuidoost-Azië. De businessgroepen Retail & Americas en Professional & Trading herstelden zich na een moeilijk 2023. Retail & Americas heeft een nieuwe strategie geïmplementeerd, die de eerste positieve resultaten laat zien.
De businessgroep Ingredients verbeterde het bedrijfsresultaat dankzij een sterke tweede helft van het jaar. Het bedrijfsresultaat van de businessgroep Middle East, Pakistan & Africa werd negatief beïnvloed door valuta-effecten in Nigeria en de invoering van btw in Pakistan. Ondanks een lager bedrijfsresultaat presteerde de businessgroep Europe volgens plan in uitdagende marktomstandigheden met stabiele volumes. Laatstgenoemde twee businessgroepen versterkten de marktposities van hun strategische merken met een gerichte marketingaanpak.
FrieslandCampina verwacht aanhoudende inflatie in 2025. Er worden aanvullende kostenbesparingen van 100 tot 150 miljoen euro verwacht, die zullen worden aangewend om de inflatie te compenseren, groei te faciliteren en de winstgevendheid van de onderneming te ondersteunen. De investeringen zullen iets lager liggen in 2025 door de afronding van grote projecten in 2024.
FrieslandCampina verwacht dat de hogere basiszuivelprijzen in de markt ten opzichte van de garantieprijs en het positieve voorraadeffect, die in 2024 hebben bijgedragen aan het betere resultaat, zich in 2025 niet zullen herhalen. De coöperatie streeft ernaar de voorgenomen fusie met Milcobel voor het einde van 2025 af te ronden, na goedkeuring door aandeelhouders, ledenraad en mededingingsautoriteiten.