12-04-2023 BALK – Vanaf dit jaar wordt iedere inwoner van gemeente De Fryske Marren nog beter en sneller geholpen aan de publieksbalies in het gemeentehuis in Joure en de servicepunten in Balk en Lemmer. Men kan van te voren digitaal of telefonisch een afspraak maken voor een gemeentelijk product of dienst, zoals het aanvragen van een paspoort of een geboorteakte of bij het doorgeven van een verhuizing. Zo weet de inwoner precies wanneer hij of zij geholpen wordt, zonder wachttijden.
Tsjinstferliening, ús nammekaartsje
De gemeenteraad heeft op 22 juni 2022 de dienstverleningsvisie ’Tsjinstferliening, ús nammekaartsje’ vastgesteld. In deze dienstverleningsvisie is besloten om alle fysieke dienstverlening op één van onze drie locaties, op termijn op afspraak te laten verlopen. Op dit moment kunnen inwoners het gemeentehuis en de servicepunten vrij inlopen. Inwoners moeten soms langer wachten totdat ze aan de beurt zijn, omdat er meerdere mensen op hetzelfde moment langskomen en geholpen willen worden. Daarom gaat gemeente De Fryske Marren op afspraak werken. De inwoner weet dan precies wanneer hij of zij geholpen wordt.
Maatwerk en snelbalie
Door het digitaliseren van producten en diensten is er in de toekomst meer maatwerk nodig. Hierop willen we ons voorbereiden. Het werken op afspraak biedt veel voordelen voor inwoners en we houden altijd rekening met kwetsbare inwoners. Bijvoorbeeld door te allen tijde een zogenaamde ‘snelbalie’ open te houden om spoedaanvragen of andere bijzonderheden op te kunnen vangen, zodat de menselijke maat nooit in de knel komt. De inwoner kiest zelf de gewenste dienstverleningsvorm bij het maken van een afspraak.
Voordelen van werken op afspraak
Iedereen wil op de best mogelijke manier geholpen worden en niemand houdt ervan om lang te wachten. Precies om de inwoners professioneel en snel van dienst te kunnen zijn op de dag en het tijdstip dat voor hen het beste past. Zo hoeft de inwoner niet onnodig te wachten tot diegene aan de beurt is. Bovendien is de inwoner er met een afspraak zeker van dat hij/zij geholpen wordt door een medewerker met kennis van zaken, die de inwoner goed voorbereid te woord zal staan.