Lagere volumeafzet aan groenten en fruit in de horecasector

18-12-2023 BALK – Tot en met het derde kwartaal 2023 kocht de horeca- en cateringsector 3% minder verse groenten en fruit. De inkoopwaarde lag echter 12% hoger dan vorig jaar. Vooral cafetaria’s, lunchrooms, cafés en horeca bij sport & recreatie kochten minder groenten en fruit ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit informatie die GroentenFruit Huis heeft herleid uit data afkomstig van onderzoeksbureau Foodstep.

In de eerste drie maanden van 2023 lag de inkoop van verse groenten en fruit nog 14% boven die van 2022, maar in de maanden erna was er een terugval. De hoge inflatie speelt hierbij een rol. Consumenten zijn selectiever geworden in het bezoeken van horeca en uitgaansgelegenheden. In het tweede kwartaal van 2023 viel de inkoop van groenten en fruit 6% lager uit dan een jaar terug, terwijl deze in het derde kwartaal 12% achterbleef. Voor het vierde kwartaal wordt ook uitgegaan van een blijvende druk op volumes.

De restaurantsector is voor de consumptie van groenten en fruit buitenshuis het belangrijkste kanaal. Restaurants hebben een aandeel van 32% van het totale ingekochte volume groenten en fruit. Cateraars bij bedrijven volgen met een aandeel van 24%. De fastservice bepaalt 12% van het totale gekochte volume aan groenten en fruit in de out of home markt. Restaurants kochten tot en met september bijna 2% minder groenten en fruit dan een jaar terug, terwijl cateraars bij bedrijven 5% meer groenten en fruit kochten. Vooral cateraars bij grote bedrijven noteerden een stijging.

Foodstep baseert de data op transacties van grossiers. Per periode van 4 weken stelt Foodstep de data beschikbaar aan GroentenFruit Huis. Hierdoor is een actueel beeld over de afzet van groenten en fruit in de out of home markt beschikbaar.