Minder vlees verkocht in eerste 9 maanden van 2022

02-12-2022 JOURE – Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat in de eerste 9 maanden van dit jaar 7% minder vlees verkocht werd in de supermarkten. In 2020 en 2021 steeg de verkoop van vlees in supermarkt flink als gevolg van de coronamaatregelen, terwijl de verkoop van vlees via het horeca-kanaal juist lager lag. De daling van de supermarktverkopen kan gecompenseerd zijn door een verkoopstijging via het horeca-kanaal. De verkoop van vlees via de supermarkten lag in de eerst helft van 2022 echter onder het niveau van de eerste helft van 2019. 

De daling van de vleesverkopen via de supermarkten kan het gevolg zijn van een groep consumenten die vlees inruilen voor plantaardige producten. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat een grote groep consumenten graag minder vaak vlees wil eten. Ook een prijseffect kan meespelen. Vlees is fors duurder geworden. Voor aankomend jaar geldt dat de druk op de consumentenbestedingen blijft bestaan. Dit geeft niet alleen druk op de vleesverkopen in de supermarkt, maar ook op de verkopen via de out-of-home kanalen.

Vleesverwerkende bedrijven kregen dit jaar te maken met hogere energieprijzen, arbeidskosten en inkoopkosten. Het afgelopen jaar stegen de inkoopkosten flink. Zo lag de prijs van pluimveevlees in september 40% en van varkensvlees 50% boven het niveau van vorig jaar. De hogere prijzen die boeren hebben gekregen, waren nodig om hun hogere kosten goed te maken. Ook de veehouders kampen met hogere energie- en arbeidskosten terwijl ook de veevoerkosten sterk stegen.

Voor komend jaar zal de prijsdruk op supermarkten aanhouden. Veel consumenten zullen hun keuze vaker op prijs baseren. Dit betekent wellicht minder vlees eten door het nuttigen van kleinere porties of kiezen voor goedkopere varianten zoals gehakt of kip en daarmee ook minder biologisch vlees. Daarnaast verwachten financiele instellingen dat er de komende jaren verdere druk onstaat op de verkoop voor vleesproducten doordat supermarkten nadrukkelijker inzetten op de verkoop van plantaardige alternatieven.

Geef een reactie