08-08-2022 BALK – In supermarkten en andere fysieke winkels wordt nauwelijks meer gestunt met de prijzen van alcoholhoudende dranken, sinds vorig jaar de nieuwe Alcoholwet kortingsacties boven 25% verbiedt. Maar online zijn er nog wel grote kortingsacties op bier en wijn te vinden.
“Bij veel webwinkels krijgen klanten in eerste instantie direct die korting van 25%, maar met extra kortingscodes kan die oplopen tot 30 of 40%”, zegt directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP. Dan gaat het bijvoorbeeld om een persoonlijke kortingscode, of een code die kan worden gekopieerd van speciale websites. Door het ‘stapelen’ van de voordeeltjes kunnen mensen alsnog boven de wettelijke maximumkorting uitkomen, zegt Van Dalen.
De handhaving moet veel serieuzer worden opgepakt, meent Van Dalen: “We willen met z’n allen het alcoholprobleem beperken. Het is bewezen dat lage prijzen een belangrijke factor zijn bij veel drinken. Het is belangrijk om dat probleem aan te pakken, maar dan moet de handhaving wel op orde zijn. Ik snap dat er misschien bij de toezichthouder te weinig mensen zijn, maar dan moeten prioriteiten anders gesteld worden.”
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die toeziet op naleving van de regels rond kortingsacties, merkt ook dat “ondernemers creatief zijn en grenzen opzoeken”. Toezicht en handhaven bij online verkoop kan lastig zijn, zegt een woordvoerder. “Maar we pakken het serieus aan. Als we tijdens een controle een overtreding constateren, wordt daartegen opgetreden met een boete.”